خیانت همسر
سادگیهای خاکی رنگ

 

خيانت ،آخر رابطه با همسر؟

خيانت

به‏ رغم تصور بسياري از همسران، بروز خيانت در زندگي مشترک، به معناي رسيدن به بن‏بست نيست، هنوز مي‏توان ازدواج را از نابودي نجات داد.

شايد خيلي از افرادي که با موضوع خيانت همسر مواجه مي‏شوند، تصور کنند بخشيدن همسر خطا‏کار ، خود خطايي بزرگ‏تر است که تنها باعث مي‏شود همسرشان به خودش اجازه دهد تا اين خطا را بيشتر انجام دهد. در اينکه عده‏اي افراد وجود دارند که واقعا به دنبال سوء استفاده هستند، شکي نيست اما اين قانون در مورد عده ‏زيادي نيز صدق نمي‏کند. احتمالا افرادي که اصرار به نبخشيدن دارند ، متوجه نيستند که اين کار چه آسيب شديدي را به جسم و البته مهم‏تر از آن به روح و روان آنها وارد مي‏کند و علاوه بر آن، چطور زندگي آنها را مختل کرده و آنها را کاملاً از هر چه مي‏تواند باعث شادي‏شان شود ، محروم مي‏کند.

بسياري از مواقع اصرار بر بخشيدن و برداشتن قدم‏هاي مثبت بيشتر به نفع يک نفر است و آن خود ما هستيم!

دليل خيانت، از يک همسر به همسر ديگر بسيار متفاوت است. دليل اتفاقي که براي زندگي شما افتاده، مي‏تواند تأثير زيادي روي تصميم شما بگذارد و برخورد شما را بسيار متفاوت کند.

پيتمن- يکي از روان‏شناساني که سال‏ها روي موضوع خيانت کار کرده است- دلايل اين موضوع را در چند دسته تقسيم مي‏کند. آشنايي با اين دلايل مي‏تواند به شما در تصميم‏گيري درست‏تر کمک کند. او مي‏گويد علت خيانت همسران معمولا در چهار دسته‏ قابل تقسيم‏بندي است.

خيانت از نوع تصادفي : منظور اين است که گاهي اوقات فرد واقعا قصد عهد‏شکني ندارد، برنامه‏ريزي قبلي نيز براي اين کار ندارد اما آرام آرام در محيط بيرون از خانه به کسي علاقه‏مند شده و بعد از مدتي بدون اينکه خودش تصميم داشته باشد، خود را درگير رابطه‏‏اي خارج از ازدواج مي‏بيند. البته خيانت‏هاي تصادفي فقط شامل اين يک مورد نمي‏شود؛ گاهي اوقات دوري همسران از همديگر يا در دسترس نبودن به خاطر بيماري يا بارداري باعث مي‏شود يکي از همسران به رابطه ‏خارج از ازدواج سوق پيدا کند نکته اصلي در شناسايي اين دسته اين است که همسري که مرتکب خطا شده است، اصرار دارد که اين يک اتفاق بوده و خودش نمي‏خواسته اين طور بشود يا فکرش را نمي‏کرده که اين اتفاق بيفتد. پشيماني جدي همسر خطا کار بعد از مشخص شدن موضوع و آمادگي براي جبران، نشانه دوم براي شناسايي اين دسته است.

خيانت

 علاقه به تنوع در روابط : چيزي که بيشتر در مردان ديده مي‏شود و اين دسته افراد قبل از ازدواج هم سابقه دوستي با چندين زن به صورت همزمان را در پرونده‏شان دارند. معمولا پشيماني در اين دسته زود گذر و ناپايدار است.

خيانت‏هاي عاطفي : در اين دسته، افراد معمولا عاشق فرد ديگري شده و ارضاي نيازهاي خود را در اين فرد مي‏جويند. در اين دسته، رابطه عاطفي بسيار پر رنگ‏تر است و کمتر رابطه جنسي با فردي- خارج از ازدواج- ديده مي‏شود. کيفيت رابطه همسران با همديگر نقشي تعيين کننده در بروز اين دسته از خيانت‏ها دارد.

خيانت با اطلاع طرف مقابل: زماني است که هر دوي همسران اطلاع دارند که يکي از آنها يا حتي هر دوي آنها دست به خيانت زده اما به دلايلي چشم پوشي کرده و اجازه مي‏دهند تا موضوع ادامه پيدا کند به عنوان مثال زماني که همسر معتاد زني مي‏داند که همسرش با افراد ديگر رابطه دارد اما به خاطر منافع مادي‏اي که آن روابط  به دنبال دارد ، چشم خود را مي‏بندد تا بتواند از اين طريق پول خريد مواد خود را تامين کند.

بسته به اينکه  دليل اتفاقي که در رابطه ازدواج شما افتاده، کدام يکي از موارد بالا باشد ، قطعا برخورد شما نيز متفاوت خواهد بود. واقعيت اين است که صحبت ما با دسته آخر نيست؛ زماني که همسران به دلايلي ترجيح مي‏دهند، چشم خود را ببندند. دسته دوم نيز به نوعي از بحث‏ ما خارج هستند. ممکن است در ظاهر چنين افرادي اظهار دارند که نيازهاي شان در ازدواج تأمين نمي‏شود و با تغيير رفتار همسر، همه چيز درست خواهد شد اما معمولا اين تغيير چيزي را عوض نمي‏کند. براي تغيير واقعي، اين خود فرد است که بايد مسير سخت و البته نسبتاً طولاني‏اي را طي کند تا بتواند عوض شود. به اين ترتيب مي‏توان گفت که روي صحبت ما در اينجا با دو دسته اول و سوم است؛ زماني که به صورت تصادفي خيانت صورت گرفته است و زماني که نيازهاي عاطفي ارضا نشده، علت اصلي اين امر بوده است.

به چالش کشيدن اختلافات زناشويي

حرکت حساب شده

 

 

 

 

قبل از اينکه هر کاري بتوانيد بکنيد ، به خودتان فرصت دهيد. داشتن احساس خشم و عصبانيت، سرخوردگي، جا خوردن و شوکه شدن و حتي اضطراب و نگراني شديد ، در اين شرايط کاملاً طبيعي است. يادتان باشد هر چه تلاش کنيد که منطقي‏تر برخورد کنيد ، احتمالا نتيجه برعکس‏تري مي‏گيريد. دور شدن براي مدتي کوتاه از همسرتان شايد بتواند به آرام‏شدن تان کمک بيشتري کند. کمک گرفتن از مشاور يا روان‏شناس در اين مرحله مي‏تواند گزينه خوبي براي شما باشد. صحبت کردن و بيان کردن احساسات تان با فردي که سوگيري ندارد و شما نيز ترس از آبروريزي نداريد ، مي‏تواند به شما در آرام شدن و البته رسيدن به جمع‏بندي در مورد اين موقعيت جديد کمک خوبي کند.

 

تصور اشتباهي که وجود دارد اين است که اگر فردي مي‏خواهد با همسري که خيانت کرده زندگي کند ، بايد يا او را در اولين فرصت ببخشد يا با حالت قهر به زندگي با او ادامه دهد ، در حالي که حالت‏هاي ديگري نيز وجود دارد: اول از همه توجه داشته باشيد که لازم نيست همسرتان را خيلي زود ببخشيد!

 تصور نکنيد که قصد اين است که دلخوري را در دلتان براي سال‏ها نگه داريد اما فراموش نکنيد که فشار وارد کردن به خود براي بخشيدن، در واقع نوعي سرکوب کردن احساسات است، پس لطفا در عوض سرکوب کردن بي‏دليل احساسات، سعي کنيد اين فرآيند آرام آرام اتفاق بيفتد.

شايد بهترين حالت اين است که شما بتوانيد به جمع‏بندي خوبي درباره موضوع پيش آمده، همسرتان و خواسته‏هاي خودتان برسيد. براي اين کار شما بايد در سه زمينه به خوبي به رابطه‏تان فکر کنيد؛ گذشته، حال و آينده .

در گذشته چه اتفاقاتي بين شما افتاده است؟ رابطه شما چطور بوده است؟ آيا شما نيز در اتفاقي که افتاده دخيل بوده‏ايد؟ رفتار همسرتان چطور بوده است؟ حالا که متوجه شده‏ايد چنين اتفاقي افتاده چه احساسي به همسرتان داريد؟ رفتار او چطور است؟ آيا پشيمان شده است و خودش نيز دلش مي‏خواهد قدمي بردارد؟ اگر بچه داريد، وضعيت آنها اين روزها چگونه است؟ و... شايد مهم‏تر از همه آينده شماست که بايد به آن توجه داشته باشيد؛ براي آينده فرزندتان چه برنامه‏اي داريد؟ آيا مي‏خواهيد  از همسرتان جدا شويد؟ بعد از آن مي‏خواهيد چه کار کنيد؟

حالا با توجه به همه آنچه در گذشته بين شما گذشته، آنچه در زمان حال اتفاق افتاده و آنچه براي آينده برنامه‏ريزي کرده‏ايد، سعي کنيد جمع‏بندي منظمي از اين موقعيت جديد و خواسته‏هايي که داريد ، داشته باشيد.

گاهي اوقات علت خيانت يکي از همسران، رابطه عاطفي آسيب ديده درگذشته است. به عبارتي قبل از خيانت، نوعي طلاق عاطفي را در خانواده شاهد هستيم. در اين شرايط با بروز خيانت و لو رفتن موضوع، اين فاصله عميق‏تر شده و تقاضا براي طلاق به عنوان گزينه‏اي جدي مطرح مي‏شود.دراين موارد مي توان در صورت پشيماني کسي که خيانت کرده با اصلاح رابطه به حفظ ازدواج اميد وار بود.

يکي ديگر از دلايلي که در بروز خيانت موثر است، ارتباط جنسي مشکل‏‏دار همسران است. منظور از مشکل، عدم رضايت يکي از طرفين يا هر دو نفر است . در اين موارد اول از همه يادتان باشد رابطه جنسي رضايت بخش داشتن، موضوع کم‏اهميتي نيست و دوم آنکه براي بهبود رابطه در اين بخش لازم است از متخصصان اين زمينه کمک بگيريد. در بسياري از موارد بهبود رابطه در اين بخش، رضايت همسران از رابطه را به صورت کلي بهتر کرده و پيوند عاطفي را نيز قوي‏تر کند.

ممکن است چند هفته از خبردار شدن شما از موضوع بگذرد و شما با وجود اينکه دلتان مي‏خواهد همسرتان را ببخشيد اما نمي‏توانيد و همين جلوي هر اقدام سازنده بعدي را گرفته است. اگر چنين شرايطي داريد ، شايد بد نباشد بدانيد احتمال بروز خيانت با ميزان رضايت همسران از رابطه‏شان، ارتباط مستقيمي دارد. اين به آن معناست که هر چه رضايت از رابطه بيشتر باشد، احتمال بروز خيانت کمتر مي‏شود. فراموش نکنيد که هر کدام از همسران نقش موثري در ايجاد ميزان رضايت دارند. شايد اگر شما مي‏توانستيد مشکلات رابطه‏تان را زودتر شناسايي کرده و قدم‏هايي براي آن برداريد، اين اتفاق نمي‏افتاد. احتمالا با توجه به اين نکات متوجه شده‏ايد که به هر صورت هر فردي تا حدي، کم يا زياد، در اينکه همسرش خيانت کند، موثر است. (البته گروه اول وسوم )گاهي اوقات توجه به اين نکته مي‏تواند از عصباني ماندن براي زمان‏هاي طولاني جلوگيري کند و از سويي باعث شود تا انگيزه بيشتري براي تغيير کردن و بهبود رابطه‏مان داشته باشيم.

 

 شانس هم چیز کمی نیست!!!

منبع : همشهري خانواده - با تغيير و تلخيص

تنظيم براي تبيان :داوودي



نظرات شما عزیزان:

آشنا
ساعت22:25---29 تير 1391
سلام

من تقریبا بعد از دو ماه مطلبتونو مطالعه کردم، خوبه ولی به نظرتون چرا همیشه ما زنا باید به فکر خیانت همسرامون باشیم؟! همین امر سبب شده که قرنها و قرنها بگذره و ما همچنان اندر خم یک کوچه باشیم! مردی که هنوز اون بلوغ فکریو پیدا نکرده و نتونسته بفهمه که تعهد در زندگی زناشویی یعنی چی! باید بره گم شه ارزش دوست داشتن و اعتمادو نداره پس بهتره بهشون محل نذاریم و با آرامش و به دور از جنجالهای این چنینی زندگی کنیم! عزیزم به نظر من خودمون باید قدر خودمونو بدونیم و جایگاهمونو برا همسرامون طوری تعریف کنیم که چنین مشکلاتی پیش نیاد! بهروز باشی!
پاسخ:سلام بر دوست خوب آشنایم ،خدا نکنه اندرخم یک کوچه باشی! عزیزم انسان جایزالخطاست در حالیکه ممکنه بلوغ فکری هم داشته باشه.و اینکه یادمون باشه خیانت فقط مال آقایان نیست.خوشحالم از اینکه میدونی باید قدر خودت بدونی وارزش و جایگاهت برات مهمه،هدف نویسنده این نبوده که بگه شما گوش بزنگ خیانت همسر بشینید،بلکه منظور اینه که اگر همچین مشکلی پیش آمد ،پایان زندگی نیست و بهتر است به دنبال علت باشیم،مردی که از زندگی خود راضی است و همسرش را دوست میدارد او را آزار نخواهد داد،البته زنی هم که زندگی خود را دوست دارد نسبت به همسر خود بی خیال و بی محل نخواهد شد و او را متوجه اشتباهش خواهد کرد.به هر حال خوبه که هر روز به فکر زیباتر کردن زندگی خود باشیم و به خواسته های خود و همسرمان اهمیت دهیم، مگه میشه به همسرت محل نذاری و با آرامش زندگی کنی؟!اینکه هوای هم و بیشتر داشته باشیم،هیچ منافاتی با دانستن قدر و ارزشمون نداره.به امید خوشبختی و بهروزی همه.


شریفه
ساعت13:26---3 خرداد 1391
سلام عزیزم مطالبت جالبه دستت درد نکنه.موفق باشی ی ی ی ی . . . پاسخ:سلام گلم.متشکر از لطف شما.

مانا سرداری
ساعت11:13---24 ارديبهشت 1391
واقعا امروزه این به عنوان یک معزل در جامعه ما محسوب می شود و من ممنونم از اینکه شما این مطالب را ارائه کردید
پاسخ:خواهش میکنم.من هم سپاسگزارم.


بيگ شو...
ساعت13:08---12 ارديبهشت 1391
عبارت پاياني «شانس هم چيز كمي نيست»، تا اندازه اي علمي بودن مطلب را خراب كرده..نشون ميده شما بعد از همه حرفهايي كه در بالا زده ايد، آخر سر به پديده شانس اعتقاد داريد در حاليكه يك مشاور از اين حرفها نميزند..موفق باشيد.
پاسخ:بعضي وقتها شانس در زندگي مهم است ولي آدمهايي که فکر ميکنند بدشانسي آورده اند بايد يادبگيرند از چه روشي براي جبران استفاده کنند!شايد!


س.گ
ساعت13:35---10 ارديبهشت 1391
سلام.خانم نبوی خوبید؟از مطالب بسیار زیباو جالبتون در وبلاگ سبزتون سپاسگزارم.لطفادرباره بیش فعالی که موضوع کنفرانستون هست هم مطلب بگذاریدممنون.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:38 :: نويسنده : مهدخت نبوی

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 40421
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 116
تعداد آنلاین : 2